Het vak technologie
Bij het vak technologie leren de leerlingen hoe een computer werkt. Dit begint met de basis: leren werken met Word en Powerpoint, het sturen van een e-mail en andere ICT basisvaardigheden en informatievaardigheden. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met de eerste stappen in het leren programmeren. Dit is vooral om het denken als een robot te leren (computational thinking).
Programmeren
Wanneer de leerlingen in het mooie techlab het "leren denken als een robot" onder de knie krijgen gaan ze aan de slag met de robots. Bijvoorbeeld:
- Een auto zelfstandig laten rijden
- Technisch lego
- Programmeren van robotarmen
- Een zorgrobot programmeren
De docenten begeleiden de leerlingen bij het programmeren en geven aan welke coderingen moeten worden gebruikt. Uiteindelijk bedenken de leerlingen dit zelf.
Leerjaar 3 & 4
In leerjaar 3 en 4 krijgen leerlingen in de gemengde leerweg / theoretische leerweg de leerroute Technologie en Toepassing aangeboden. De nadruk ligt hier vooral op het projectmatig werken. In groepen leren de leerlingen nadenken over hoe ze een probleem kunnen oplossen voordat ze aan de slag gaan. Op een aantal opleverdoelen na mogen leerlingen helemaal zelf bepalen hoe ze het probleem gaan oplossen, de docent bepaald dit dus niet voor hun en heeft een coachende rol. De opdrachten worden ook gegeven door externe bedrijven wat ervoor zorgt dat de opdrachten levensecht zijn! De uiteindelijke oplossing wordt gepresenteerd door de leerlingen aan het bedrijf zelf en soms wordt hier ook écht iets mee gedaan.