Internet is overal en sociale media spelen een belangrijke rol in het leven van onze leerlingen en medewerkers. Het gebruik van sociale media is zowel voor leerlingen als medewerkers essentieel, ‘a way of life’ en daarmee met name voor leerlingen haast een onderdeel van de eigen identiteit. Sociale media heeft (grote) invloed op meningsvorming, houding en gedrag van zowel leerlingen als medewerkers. Zowel in positieve, maar helaas ook in negatieve zin. In positieve zin kunnen social media ons helpen om het onderwijs te verbeteren en de lessen leuker te maken, om contact te houden met vrienden, te experimenteren en grenzen te verleggen. Maar in negatieve zin brengen social media ook risico’s met zich mee, zoals pesten, kwetsen en het ongewild delen van foto’s of andere gegevens. Met dit reglement kan het gesprek op school, in de klas en ook thuis gevoerd worden over wat wel en wat niet acceptabel is op sociale media. De regels in dit reglement zijn van toepassing op alle leerlingen en medewerkers van Melanchthon, voor het gebruik van sociale media via mobiele telefoons en andere (mobiele) devices. In de eerste plaats op school en in de klas.
Onder het gebruik van sociale media verstaan we het gebruik van programma’s waarmee online informatie kan worden opgezocht, gedeeld en gepresenteerd. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, X, Instagram, YouTube, TikTok, Snapchat en ook alle (nieuwe) hiermee vergelijke programma’s en apps.
Dit reglement is van toepassing op alle leerlingen en medewerkers van Melanchthon, onafhankelijk van de tijd en de plaats waar zij sociale media gebruiken.
Zorg dat je weet hoe de sociale media werken voordat je ze gebruikt, zorg dat de instellingen goed staan en je niet meer informatie deelt dan je wilt delen. Alles dat wordt gecommuniceerd via internet en sociale media blijft immers nog lang vindbaar en is heel moeilijk te verwijderen. Houdt overigens je wachtwoorden altijd geheim.
1. Iedereen is verantwoordelijk voor wat hij/zij zelf plaatst of doet op sociale media en kan daarop aangesproken worden. Ook het doorsturen (forwarden) en herplaatsen (reposten) zijn handelingen waar je op aangesproken kunt worden.
2. We behandelen elkaar netjes en met respect. We laten iedereen in zijn/haar waarde. Daarom pesten, kwetsen, stalken, bedreigen en/of beschadigen we elkaar niet en maken we elkaar niet zwart.
3. Bij het gebruik van internet en sociale media houden we rekening met de goede naam van Melanchthon en iedereen die daarbij betrokken is, zoals docenten, onderwijsondersteunend personeel, leerlingen en ouders.
4. We helpen elkaar om goed en verstandig met sociale media om te gaan en we spreken elkaar daarop aan. Als dat niet lukt, dan vragen we daarvoor hulp aan onze leraar/mentor, afdelingscoördinator of directeur.
5. We respecteren elkaars privacy. Bij het gebruik van internet en sociale media wordt er daarom geen informatie over en/of foto’s of video’s verspreid van anderen, als zij daar vooraf niet expliciet toestemming voor hebben gegeven, of als zij daar negatieve gevolgen van kunnen ondervinden.
6. Internet en sociale media worden alleen gebruikt voor acceptabele doeleinden. Het is daarom niet toegestaan om op school:
a. sites te bezoeken of informatie te downloaden en te verspreiden die pornografisch, racistisch, discriminerend, beledigend of aanstootgevend (kunnen) zijn;
b. te hacken en/of ongeoorloofd toegang te krijgen tot niet-openbare sites of programma’s;
c. informatie, foto’s of video’s te delen waarvan duidelijk is dat die niet bedoeld zijn om verder te verspreiden.
d. verzonnen berichten te versturen of een fictieve naam te gebruiken als afzender;
e. iemand lastig te vallen, te achtervolgen of te ‘flamen’ (een beledigend bericht plaatsen). Als we zien dat dit toch gebeurt, dan wordt hiervan melding gemaakt bij de directeur van de eigen vestiging.
7. Als er gebruikt wordt gemaakt van internet en sociale media via het netwerk van de school, dan mag dat de kwaliteit van het (draadloze) netwerk niet in gevaar brengen of schade aan personen of instellingen veroorzaken. Het hacken, overmatig downloaden of overbelasten van het netwerk is natuurlijk verboden.
8. Leerlingen en medewerkers van Melanchthon worden geen ‘vrienden’ met elkaar op sociale media, tenzij het gaat om een door de medewerkers gebruikt professioneel account waar geen persoonlijke informatie over de medewerker op is geplaatst.
9. Er worden door de school speciale regels opgesteld voor het gebruiken van een mobiele telefoon of sociale media in de school of tijdens de les. Denk hierbij aan aanvullende regels tijdens bijvoorbeeld examens, toetsen, overhoringen, proefwerken en excursies.
10. Als er geconstateerd wordt dat de afspraken niet worden nageleefd, wordt dit eerst met de betrokkene besproken. Bij een overtreding kan de directie van Melanchthon besluiten een maatregel op te leggen. Die maatregel kan bestaan uit het in beslag nemen van de telefoon (of vergelijkbare communicatieapparatuur), het –al dan niet tijdelijk– uitsluiten van de toegang tot het netwerk van de school of het geven van een disciplinaire maatregel (straf). In het uiterste geval kan betrokkene worden geschorst of van de school worden verwijderd. Voor leerlingen geldt dat hierbij altijd contact wordt opgenomen met de ouders/verzorgers van de leerling. Daarnaast zal de directie te allen tijde contact opnemen met de politie indien er sprake is van een (vermoeden van een) strafbaar feit.
Naast de gedragsregels en afspraken, geven we medewerkers ook de volgende richtlijnen mee:
1. Educatieve doeleinden: internet en sociale media zijn prima educatieve hulpmiddelen. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld online bronnen raadplegen voor onderzoek, samenwerken aan projecten via online platforms en communiceren met medeleerlingen voor academische doeleinden.
2. Begeleiding en toezicht: zorg voor passende begeleiding en toezicht op het gebruik van internet en sociale media op school. Medewerkers moeten zich bewust zijn van de online activiteiten van leerlingen en in staat zijn om eventuele problemen proactief aan te pakken.
3. Digitale geletterdheid: besteed aandacht aan digitale geletterdheid en mediawijsheid in het curriculum. Leerlingen moeten leren hoe ze kritisch kunnen nadenken over online informatie, hun privacy kunnen beschermen, cyberpesten kunnen voorkomen en ethisch kunnen handelen op internet.
4. Samenwerking met ouders: werk samen met ouders om hen bewust te maken van de rol van internet en sociale media in het leven van hun kinderen en om hen te betrekken bij het bevorderen van positief online gedrag.
Wij adviseren dringend om zeer zorgvuldig om te gaan met het plaatsen van foto’s op sociale media. Voorkom dat foto’s met herkenbare personen op sociale media worden geplaatst, omdat de opslag van die gegevens buiten Nederland ligt en met die bedrijven geen overeenkomsten voor de bescherming van persoonsgegevens kunnen worden afgesloten. Dit betekent overigens niet dat sociale media helemaal niet gebruikt mogen worden. Het gaat enkel en alleen om het niet plaatsen van beeldmateriaal met herkenbare personen c.q. persoonsgegevens, dit mag alleen met toestemming van de betreffende persoon
Rotterdam
01-08-2024 versie 1.0