Visie
Onze Visie: Bewust de Wereld in
'Bewust de Wereld in' vormt de kern van het onderwijs van Melanchthon Berkroden. Wij bereiden onze leerlingen - in alles wat wij doen en laten - voor op een volgende stap in zijn/haar leerloopbaan en het maatschappelijk leven. Onze leerlingen leren met het oog op het behalen van het diploma (kwalificatie), voor persoonlijke ontwikkeling (vorming) en als voorbereiding op de maatschappij (socialisatie).
Onze Identiteit
'Je mag er zijn en je doet ertoe' is het Melanchthon-brede credo en duidelijk voelbaar op onze school. Wij zijn ervan overtuigd dat verschillen tussen mensen, zowel leerlingen als docenten, leerzaam zijn. In de open en veilige sfeer van onze school zijn we ondanks onze verschillen met elkaar verbonden. Docenten én leerlingen halen het beste in zichzelf en anderen naar boven. ledereen kan zichzelf zijn op school. We gaan respectvol met elkaar en elkaars spullen om. We praten met elkaar en niet over elkaar. Melanchthon Berkroden heeft een open christelijke identiteit. ledereen is gelijkwaardig en niemand is hetzelfde. Daarom behandelen wij bewust iedereen ongelijk.
Dat betekent dat iedereen welkom is op onze school, ongeacht je religie afkomst, geaardheid of gender, én de plicht heeft om de ander zich welkom te laten voelen. Wij hebben een aantal kernwaarden die wij als moreel kompas gebruiken in ons dagelijks leven op school: eigenaarschap, verbondenheid, optimisme en naastenliefde. Wij verwachten van iedereen op school - collega's, leerlingen en ouders - dat zij deze kernwaarden steunen en actief uitdragen.
Vrijheid van meningsuiting is op onze school een groot goed. Soms zoeken we met elkaar de grenzen op om ervan te leren. In alle gevallen blijven we open met elkaar in gesprek, houden wij rekening met elkaar en blijven we met elkaar verbonden. ledereen hoort erbij.
Ons onderwijs
Wij dagen onze leerlingen uit om actief deel te nemen aan de lessen op Berkroden. De docent neemt hierin een pro-actieve rol en neemt de regie in het begeleiden van onze leerlingen in hun onderwijsbehoeften. Onze docenten spreken duidelijke verwachtingen uit en reflecteren hier regelmatig op, samen met de leerlingen en het team.
Blik op de toekomst
De maatschappij verandert voortdurend en snel. Om leerlingen goed voor te bereiden op hun rol in de toekomst leren wij hen sociaal-maatschappelijke vaardigheden, zoals keuzes maken, reflecteren, analyseren en presenteren. Wij staan naast hen op weg naar zelfsturing en eigenaarschap. Wij bieden alle leerlingen een breed aanbod aan vakken. Zij maken binnen en buiten de school kennis met de diversiteit van het bedrijfsleven in de regio. Leerlingen gaan op excursies, lopen stages en voeren regelmatig mentor- en groepsgesprekken. Zo ontdekken zij de wereld én zichzelf. Gaandeweg maken leerlingen keuzes die bij hen passen, op weg naar een succesvolle overstap naar het vervolgonderwijs op het mbo of de havo.
Leren voor het leven
Op Melanchthon Berkroden ontvangen onze leerlingen niet alleen een waardevol diploma. Zij bouwen tijdens hun schooltijd, samen met docenten, leerlingen en ouders, aan zichzelf. Leerlingen die Berkroden verlaten, hebben een basis gelegd om zich te kunnen ontwikkelen tot een compleet mens. Ze zijn klaar voor een samenleving die voortdurend in beweging is en waaraan ze zelf meebouwen.
Van goed naar beter
Melanchthon Berkroden is een lerende organisatie: wij vragen ons regelmatig af wie we als school willen zijn, waar we staan en wat we willen verbeteren. We maken plannen, zijn voortvarend in de uitvoering, toetsen hoe het gaat en stellen indien nodig onze koers bij. Directie, medewerkers, ouders en leerlingen werken samen aan het continu verbeteren van de kwaliteit van de school en het onderwijs.
Onze principes
Het beste wat je kunt worden is… jezelf. Daarom maken leerlingen voortdurend keuzes over hun toekomst.
Wat wil je, waar sta je, waar wil je beter in worden? Dit zijn centrale vragen die leerlingen en het team van Berkroden zichzelf stellen.
Wij staan naast leerlingen en praten mét hen.
Docenten leren je te kijken, maar je moet het zelf zien.
Gechiedenis
Geïnteresseerd in de geschiedenis van de Melanchthon scholen? Bezoek onze tijdlijn.
Veel gestelde vragen:
Welk ondersteuningprofiel hebben jullie?
Lees hier ons ondersteuningsplan.
Ondersteuningsplan 2023 2027 Melanchthon
Heb je een klacht?
Bezoek onze vertrouwen & klachten pagina.
Wat doen jullie m.b.t. basisvaardigheden?
De basisvaardigheden taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid zijn essentieel voor een succesvolle schoolcarrière. Deze vaardigheden vormen de fundering voor toekomstgericht onderwijs. Functionele taalvaardigheid helpt leerlingen effectief te communiceren en informatie te begrijpen. Rekenen zorgt voor het oplossen van praktische problemen, zowel in het dagelijks leven als op de werkvloer. Burgerschap bevordert een actieve deelname aan de samenleving en leert leerlingen kritisch na te denken over maatschappelijke kwesties. Digitale geletterdheid is cruciaal in onze steeds digitaler wordende wereld, waarbij leerlingen leren omgaan met technologie en veilig online gedrag. Samen bereiden deze vaardigheden onze leerlingen voor op een succesvolle toekomst, zowel op Berkroden als daarbuiten.
Meer informatie over hoe wij de basisvaardigheden terug laten komen in ons onderwijs? Lees onze schoolgids