Vaardighedenonderwijs
Op Melanchthon Wilgenplaslaan draait het niet alleen om wat je weet, maar vooral om wat je kunt. Wij geloven dat je verder komt als je naast kennis ook de juiste vaardigheden ontwikkelt. Daarom krijg je bij ons de ruimte om te oefenen: in de lessen, in de school, thuis en bijvoorbeeld op je sportvereniging of tijdens een stage.
Met onze unieke aanpak MySkills begeleiden we leerlingen vier jaar lang in hun persoonlijke groei. We werken binnen en buiten de les aan vaardigheden, voeren elke periode een coachgesprek en leggen de ontwikkeling vast in Qompas, het digitale loopbaandossier.
In ieder lokaal hangen grote posters met de MySkills, zodat leerlingen elke dag worden herinnerd aan de vaardigheden die ze ontwikkelen. Deze vaardigheden zijn bovendien verwerkt in de lesdoelen door onze docenten.
Onze aanpak werpt zijn vruchten af: in 2019 is ons vaardighedenonderwijs door de onderwijsinspectie beoordeeld als excellent. Een erkenning waar we trots op zijn!
Bekijk de informatieve film over MySkills!
MySkills gesprekken
Tijdens de MySkills gesprekken met een persoonlijke coach (5 keer per jaar) worden de vaardigheden besproken waar de leerlingen aan hebben gewerkt.
Tijdens het gesprek zijn vooral de leerlingen aan het woord over onderstaande punten:
- wat is de toekomstdroom van de leerling
- waarom de leerling iets wil leren, wat de leerling bezig houdt en welke vaardigheden nodig zijn horende bij de toekomstdroom
- welke tastbare bewijzen de leerling heeft verzameld om de voortgang van de getrainde vaardigheden aan te tonen
- welke (loopbaan)lessen de leerling heeft geleerd tijdens het oefenen van de LOB-vaardigheden tijdens bijvoorbeeld praktijk- en talenturen
- welke keuzes de leerling maakt voor zijn of haar studieloopbaan op basis van de geleerde (loopbaan)lessen
Loopbaanpaspoort Qompas
De ontwikkeling van de leerling met betrekking tot de MySkills houdt de leerling zelf (met hulp van een coach) bij in het digitale loopbaandossier Qompas. Ook de ervaringen tijdens praktijklessen, stages, lesactiviteiten, PSO-activiteiten, coachgesprekken worden hierin door de leerlingen bijgehouden. Tevens kunnen leerlingen bewijzen voor de MySkills uploaden (bijvoorbeeld, een getuigschrift van een (sport)trainer of een stagecertificaat) om uiteindelijk een mooi loopbaandossier te vormen.
De training van de vaardigheden, het voeren van de MySkills gesprekken en het bijhouden van Qompas moet er toe leiden dat de leerlingen een realistisch zelfbeeld, werkbeeld en toekomstbeeld ontwikkelen.