Ga naar inhoud

Rooster op maat

Voor onze leerlingen is het belangrijk om zelf keuzes te leren maken, omdat dit hen voorbereidt op het nemen van verantwoordelijkheid. Een vaardigheid die hen nu en in de toekomst verder helpt. Daarom maken leerlingen iedere periode samen met hun mentor bewuste keuzes in hun rooster. Ze bepalen welke vakken extra aandacht verdienen en in welke vakken ze al goed zijn, zodat het aantal uren op maat wordt afgestemd op hun persoonlijke leerbehoeften. Zo stimuleren we hen om actief eigenaar te zijn van hun eigen leerproces.

RoM-uren
 

Het RoM-rooster is een rooster waarbij de leerlingen zelf keuzes (leren te) maken voor het eigen leerproces. De kernlessen bestaan uit 2 uren (60 minuten) en soms 3 uren (90 minuten). Naast de vastgestelde lessen (kernlessen), worden er RoM-uren aangeboden. Deze bestaan uit:

  • stilte-uren om te leren, te lezen of in stilte te werken aan schoolwerk.
  • huiswerkuren, waarbij de leerlingen samen met anderen kunnen werken aan huiswerk, een vakdocent kan vragen beantwoorden.
  • ondersteuningsuren, waarbij de leerling met een gerichte leervraag naar de les komt. Een vakdocent kan hierbij extra uitleg geven.

Het Rooster-op-Maat is doorlopend in beweging. De RoM-uren zullen in de loop van het schooljaar uitgebreid worden met (naschoolse) activiteiten, waarbij het aanbod een verrijking zal zijn van de op school aangeboden lessen.
Door de leerling zelf de regie te geven, leert hij bewuste keuzes te maken. Keuzes die passen bij de leervraag, maar bijvoorbeeld ook bij sportactiviteiten of andere activiteiten. Daarnaast is er meer ruimte voor individuele ondersteuning, omdat de groepen bij RoM-uren minder groot zijn.

Voorbeeldrooster leerjaar 1 & 2.

Voorbeeldrooster leerjaar 3 & 4.