Iedere leerling op Melanchthon Bergschenhoek krijgt de begeleiding en ondersteuning die hij nodig heeft, in alle leerjaren. Die begeleiding gaat verder dan hulp bij vakken waarmee een leerling moeite heeft. Het gaat bijvoorbeeld ook om persoonlijke ontwikkeling en studie- of beroepskeuze. We verwachten dat de leerling ook zelf verantwoordelijkheid neemt, bijvoorbeeld door zijn/haar ondersteuningsbehoefte duidelijk te maken, te reflecteren op eigen handelen en actie te ondernemen.
Mentor
Elke klas heeft een mentor. Hij/zij is de eerste persoon bij wie leerlingen en ouders/verzorgers terecht kunnen met problemen of vragen. De mentor houdt de studievoortgang van de leerling in de gaten en houdt contact met de ouders/verzorgers. De mentor kan indien nodig doorverwijzen naar het schoolmaatschappelijk werk.
Zorg
- De ondersteuningscoördinator, mevr. E. Huntington, en het zorgteam zorgen voor de juiste hulp bij (ernstige) problemen. Het schoolondersteuningsprofiel van Melanchthon Bergschenhoek vindt u bij de schooldocumenten.
- Bij de vertrouwenspersoon kan iedereen terecht die te maken krijgt met ongewenst gedrag. De vertrouwenspersonen kunnen ook helpen bij het oplossen van problemen tussen en met medewerkers en leerlingen. Op Melanchthon Bergschenhoek zijn de vertrouwenspersonen de heer D. Happee, mevrouw M. van der Ploeg en de heer N. Roovers. Voor meer informatie over de externe vertrouwenspersoon zie de.
- We werken op school samen met de schoolverpleegkundige van het Centrum voor Jeugd en Gezin Rijnmond, locatie Lansingerland. bereikbaar onder nummer 010-201 01 10.
Dyslexie
Op Melanchthon Bergschenhoek hanteren wij een dyslexieprotocol waarin staat beschreven welke faciliteiten wij dyslectische leerlingen kunnen en mogen bieden. Dit protocol is te vinden bij onze schooldocumenten. Wij willen daarmee bereiken dat dyslectische leerlingen zonder onnodige vertraging hun schoolloopbaan met een diploma kunnen afronden.