Ons onderwijs: een stevige basis en veel keuzemogelijkheden
Melanchthon Bergschenhoek is een school voor havo, atheneum en gymnasium. We hebben drie soorten brugklassen: gymnasiumbrugklassen, atheneumbrugklassen en havo/vwo-brugklassen. In de havo/vwo-brugklassen werken we met een dubbel rapport: een havo- en een vwo-rapport; dat helpt je om je vervolg op Melanchthon Bergschenhoek te kiezen. In alle soorten brugklassen maak je kennis met het Technasium. Aan het eind van leerjaar 1 kies je of je het Technasium wilt gaan volgen in leerjaar 2 en 3 in de vorm van het vak Onderzoek & Ontwerpen.
Brugklas
De overstap naar de brugklas is spannend. Gelukkig voelen de meeste kinderen zich snel thuis op Melanchthon Bergschenhoek. Het grootste deel van onze leerlingen komt uit Lansingerland en Pijnacker. We zitten allemaal in één gebouw en veel leerlingen en docenten kennen elkaar; niet alleen je naam, maar ook wie je bent.
We hebben op Melanchthon Bergschenhoek 3 soorten brugklassen:
Gymnasiumklassen
Atheneumklassen
Havo/vwo - klassen
Mentoraat
Elke brugklas heeft twee mentoren. Daarnaast heeft elke klas ook juniormentoren uit het vijfde leerjaar. Je mentor is de spil in jouw begeleiding en geeft ook de mentorles. In de brugklas heb je tot de herfstvakantie wekelijks twee keer een mentorles. Tijdens deze lessen leer je bijvoorbeeld hoe jij je huiswerk kunt organiseren of je bespreekt hoe je met elkaar omgaat in de klas. Je leert ook plannen met de ‘Plenda’. Je schrijft er in wat je op een dag moet doen maar de Plenda helpt je ook om vooruit te kijken.
Werken met de laptop
Op Melanchthon Bergschenhoek neemt iedere leerling een eigen laptop mee waarop in de lessen wordt gewerkt. Daarnaast krijg je ook boeken. Je gebruikt dus digitale programma's, maar je werkt ook nog op papier.
Veelgestelde vragen
Hoe ziet een mentorles er bij jullie uit?
Voor de mentorlessen is een speciaal programma opgesteld. In de mentorlessen wordt veel aandacht besteed aan plannen en organiseren. Daarnaast is er aandacht voor leren leren en de verschillende competenties. Ook worden in de mentorlessen allerlei praktische en lopende zaken besproken.
Heb je op Melanchthon Bergschenhoek ook tussenuren?
We hebben weinig lesuitval door de inzet van les-assistenten. In de onderbouw hebben we in principe geen tussenuren. Als een docent niet aanwezig is, wordt de les opgevangen door een invaldocent of les-assistent. De leerlingen werken dan verder aan het vak dat ze normaal gesproken zouden hebben of ze krijgen een rekenles. In de bovenbouw hebben de leerlingen soms wel een tussenuur, afhankelijk van hun rooster. In die tijd kunnen deze leerlingen op school werken aan hun schoolwerk.
Kun je in de brugklas al voor technasium kiezen?
Iedere leerling volgt in de brugklas 2 projecten van het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O), dit is het vak dat op het technasium wordt onderwezen. Dit vindt plaats tijdens de projectlessen. In de loop van leerjaar 1 maakt de leerling in samenspraak met ouders/verzorgers en de docenten de keuze voor het technasium. Deze keuze geldt dan voor leerjaar 2 én 3. In de loop van leerjaar 3 volgt er opnieuw een keuzemoment. De leerling kan dan O&O kiezen als eindexamenvak. Dit kan overigens alleen in een Bèta-profiel. Het vak Onderzoek en Ontwerpen is een eindexamenvak. Het vak wordt afgesloten met een meesterproef (een project van 9 maanden in het examenjaar).
Hoeveel brugklassen zijn er? En hoe worden deze klassen ingedeeld?
Dit hangt elk jaar af van het aantal aanmeldingen. Meestal hebben we 4 vwo-klassen waarvan 2 gymnasiumklassen en 2 atheneumklassen. In deze klassen zitten de leerlingen met een vwo-advies. Daarnaast hebben we 3 of 4 havo/vwo-klassen. In deze klassen zitten alle leerlingen met een gecombineerd advies (h/v-advies) en de leerlingen met een havoadvies.
Wat merk je ervan dat Melanchthon Bergschenhoek een christelijke school is?
Onze school heeft een open Christelijke identiteit. Dat betekent dat iedereen hier welkom is, die dit respecteert. Wij verwachten wel van onze 'bewoners' dat zij de missie en de visie van de school onderschrijven. We willen de identiteit zichtbaar maken in de wijze waarop wij omgaan met elkaar en de cultuur en sfeer die we nastreven. “Je mag er zijn, je doet er toe” is daarbij het leidende principe.