Taal en rekenen
We weten dat veel leerlingen moeite hebben met taal en/of rekenen. Daarom hebben wij in het lesrooster van alle leerjaren een uur extra taal en een uur extra rekenen opgenomen. Leerlingen die meer nodig hebben om succesvol te zijn, worden op maat begeleid door onze docenten, of door externe deskundigen zoals het Leeshuis of Rekenhuis.
Dyslexie / dyscalculie
In het eerste leerjaar worden alle leerlingen gescreend op dyslexie en indien nodig getest. Leerlingen met een dyslexie- of een dyscalculieverklaring krijgen bij ons extra ondersteuning. Onze dyslexie- en dyscalculiecoaches zorgen dat je de begeleiding krijgt die je nodig hebt. Zo krijg je van ons een leesliniaal en op je laptop staat Claroread geïnstalleerd, daardoor kun je teksten laten voorlezen van Internet, Word of welk programma dan ook. Op je D-kaart staat precies wat jij van ons mag verwachten en wat wij van jou verwachten. Dat geldt ook voor leerlingen met een taalontwikkelstoornis (TOS).
Burgerschap
Missie: Elke leerling verlaat de school met een diploma op zijn of haar niveau en is een maatschappijcompetente burger.
Een missie is vaak een mooie zin, een hoger doel, die ergens in een notitie is opgeschreven. Op Melanchthon Kralingen worden we echter dagelijks gewezen op onze missie: waar doen we het nu allemaal voor? De missie staat namelijk pontificaal op het whiteboard in de docentenkamer: “Elke leerling verlaat de school met een diploma op zijn of haar niveau en is een maatschappijcompetente burger.“
Deze missie heeft twee belangrijke delen: we werken er hard voor om elke leerling een diploma te laten behalen, op het niveau dat het beste bij hem of haar past. En dat lukt gelukkig heel goed: de laatste jaren behalen we meestal op vmbo-bl, vmbo-kl en vmbo-tl (mavo) een slagingspercentage van 100%. En voor veel leerlingen is dat op een hoger niveau dan dat ze zijn binnengekomen. Daarom ontvingen wij van de Inspectie van Onderwijs de waardering ‘goed’ en zelfs het predicaat ‘excellent‘!
Het andere component “en is een maatschappijcompetente burger” is lastiger te meten. Het gaat erover hoe leerlingen, buiten hun diploma, klaar zijn om te functioneren in onze maatschappij. Daarbij heb je vaardigheden en competentie nodig die op een ander vlak liggen dan woordjes en sommetje. Dat gaat over samenwerken, plannen, rekening houden met anderen, respect tonen voor anderen en je omgeving, medemenselijkheid, enz.
Dagopening
Elke dag wordt gestart met een moment van bezinning. Vaak is dat een stukje uit de Oase, dat is een tijdschrift met actuele verhalen en/of gedichten. Het kan ook dat het Jeugdjournaal wordt gebruikt om met elkaar stil te staan bij de wereld om ons heen.
Leefstijl 2.0
In leerjaar 1, 2 en 3 krijgen de leerlingen het vak leefstijl door een ervaren vakdocent. Naast de ‘executieve vaardigheden’ zoals plannen, samenwerken, emotieregulatie en zelfstandigheid, wordt er ook gesproken over de actualiteit. Wat gebeurt er in de wereld om ons heen en hoe verhoud je je tot die wereld.
Schoolwacht
Na een training lopen onze eigen leerlingen Schoolwacht tijdens de pauzes: zij spreken elkaar aan om de pauzes rustig, schoon en ordelijk te laten verlopen.
Mens & Levensbeschouwing, Maatschappijleer, Maatschappijkunde
In leerjaar 1 en 2 krijgen de leerlingen het vak Mens & Maatschappij, waar godsdienst en levensbeschouwing een onderdeel van is. Leerlingen leren over de 5 grote wereldreligies (christendom, islam, jodendom, hindoeïsme en boeddhisme), waarin we zoeken naar de verbinding. Ook staatsinrichting wordt hier behandeld.
In leerjaar 3 krijgen de leerlingen maatschappijleer, en in de beroepsrichting zorg & welzijn (vmbo-bl en vmbo-kl) ook maatschappijkunde. Hierbij worden zaken als massamedia, politiek en rechtstaat, waarden en normen, internationalisering, inclusiviteit enz. behandeld.
Maatschappelijke Stage (MaS)
In leerjaar 2 lopen alle leerlingen een week lang maatschappelijke stage. Dit gebeurt bij een “non-profit-organisatie” en heeft als doel om de leerlingen te laten ervaren dat onze samenleving mede draait op vrijwilligers en mensen die iets doen voor een ander, zonder daar direct voor betaald te worden. Leerlingen lopen bijvoorbeeld stage bij de Voedselbank, een sportvereniging, een buurthuis of jeugdhonk, Thuis Op Straat (TOS), Dock of bij een basisschool.
Deze stage moet voldoende worden afgerond en daarvoor ontvangen de leerlingen dan ook een certificaat.
In de bovenbouw lopen alle leerlingen ook beroepsstages, waarin ook professionaliteit, punctualiteit en representativiteit wordt getraind in de dagelijkse praktijk. Bovendien dwingt het de leerlingen om ook in aanraking te komen met mensen buiten hun natuurlijke ‘in-group’.
Project: Heilige Huisjes
In leerjaar 1 en 2 bezoeken de leerlingen de gebedshuizen van de 5 grote wereldgodsdiensten. In leerjaar 1 een christelijke kerk, een islamitische moskee en een joodse synagoge. Leerjaar 2 bezoekt een hindoeïstische mandir en een boeddhistische tempel. Vergroot je kennis en kies het goede!
Mediawijsheid
Om de kansen en de gevaren te zien van (sociale) media, fake news te onderscheiden van echt nieuws en betrouwbare informatie te kunnen vinden op het internet, krijgt de onderbouw, leerjaar 1 en 2, het project “Inter-netjes”, een project over media en het wegwijs worden in de media.
Inclusiviteit
Wij zijn een “open, christelijke school”, dat betekent dat iedereen bij ons welkom is, het maakt niet uit welk geloof je hebt, wat je afkomst of je huidskleur is of op wie je verliefd wordt: je bent iemand, je kunt iets en je hoort erbij! We verwachten alleen dat je respect hebt voor anderen, ook - of misschien wel vooral - als jij anders bent dan hen. Daarom vieren we de christelijke feestdagen (Kerst en Pasen) met elkaar, maar organiseren we bijvoorbeeld ook een iftar-maaltijd tijdens de islamitische ramadanmaand. En op Paarse Vrijdag hangen we de regenboogvlag uit om te laten zien dat je welkom bent ongeacht je seksuele richting.
Digitale geletterdheid
In deze tijd kun je niet meer zonder computer. En het klinkt misschien raar, maar ook daarvoor is het belangrijk om te leren hoe je daarvan het beste gebruik kunt maken.
Alle leerlingen op onze school hebben een eigen laptop, die ze hebben gekregen van de school. Gekregen ja: wij vragen daarvoor geen bijdrage! In verschillende vakken maak je gebruik van je laptop, maar je leert ook hoe je bestanden goed bewaart (bestandsbeheer) en om Office (Word, Excel, Powerpoint) of Photoshop beter te gebruiken. Je leert bij economie hoe je bijvoorbeeld je belastingaangifte moet invullen en nog veel meer.