Visie
It takes a village to raise a child
Om onze leerlingen succesvol te laten zijn is een team nodig dat bereid is een stapje hárder en een stapje hándiger te lopen. En dat is precies wat je mag verwachten van ons team. Docenten, schoolleiding, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel: wij staan voor jou klaar en willen graag dat stapje harder en handiger voor jou lopen!
Eén team, één taak. Samen met jou en je ouders doen wij er alles aan om jou aan een mooi diploma te helpen en te zorgen dat je goed kunt meedoen in onze maatschappij.
Basisvaardigheden
Je kunt op onze school meedoen aan heel veel leuke en vaak ook leerzame activiteiten. Je gaat op stage om praktijkervaring op te doen en je werkt aan je (toekomstige) carrière met een carrièrecoach. We hebben sportdagen en gaan elk jaar op schoolreis en nog veel meer!
Maar, uiteindelijk gaat het er vooral om dat je een diploma haalt op jouw niveau. Dat je de basisvaardigheden goed genoeg beheerst en in staat bent om je zelfstandig te redden in onze maatschappij. Daarvoor heb je taal nodig en je moet kunnen rekenen. Daarnaast is burgerschap en digitale geletterdheid (dus hoe ga je om met computers en digitale bestanden) belangrijk om een 'maatschappijcompetente burger' te worden.
Ambities
"Je bent nooit te oud om te leren", je hoort deze zin best vaak, maar het is nergens zo van toepassing als in een school! Om leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomst, moet je ook zelf graag willen leren en steeds een beetje beter willen worden dan je al was.
Dat wij een excellente school zijn betekent niet dat je bent uitgeleerd, het betekent misschien wel juist dat je nog voldoende ambities hebt om je te verbeteren.
Onze ambities voor de komende jaren zijn:
- We zijn een (nog) inclusieve(re) school en behandelen leerlingen 'bewust ongelijk'
- Uitbouwen en versterken van goed, innoverend onderwijs, waarbij ook aandacht is voor duurzaamheid
- Uitbouwen en versterken van Positive Behavior Support (PBS) in de school
- De toepassing en voordelen van digitale hulpmiddelen in het onderwijs, waaronder Artificial Intelligence (A.I.)
Identiteit & Schoolcultuur
Melanchthon Kralingen is een "open christelijke school". Dat betekent dat iedereen bij ons welkom is, ongeacht religie, huidskleur of seksuele richting; wij kijken liever naar je toekomst dan naar je afkomst!
Wij werken met hart en hoofd vanuit de Bijbelse grondslag en met (christelijke) waarden respect, betrokkenheid en veiligheid. Waarden die we delen met bijna alle andere religies en ook met mensen waarvoor religie een minder grote rol speelt in hun leven.
Organisatie
Onze school bestaat uit ongeveer 420 leerlingen en zij worden begeleid door zo'n 60 enthousiaste, bekwame en bevlogen medewerkers, waarvan 42 docenten. Het team is, net als onze groep leerlingen, heel divers. De schoolleiding bestaat uit een directeur, 3 afdelingshoofden en een leerjaarcoördinator.
Geschiedenis
In 1890 was de voorloper van Melanchthon Kralingen het eerste lid van de huidige Melanchthon-familie. Het was Koning Willem III die in dat jaar toestemming gaf aan "het bestuur der vereeniging voor schoolonderwijs op Gereformeerde grondslag te Kralingen" om een school te stichten. Dat werd in 1898 de Koningin Wilhelminaschool, vernoemd naar de net aangetreden nieuwe koningin.
Na diverse fusies en overnames is Melanchthon Kralingen sinds 2006 onderdeel van de Melanchthon Scholengroep. We dragen de naam van de humanist Phillipus Melanchthon, die in 1497 werd geboren als Philip Schwarzerd. Wil je meer weten over onze naamgever en de geschiedenis van onze school, klik dan hier.