Op de Melanchthon Business School (MBS) vinden we leerlingbegeleiding en ondersteuning erg belangrijk. Alle leerlingen hebben hun eigen mentor(en) waar ze altijd bij terecht kunnen. Daarnaast hebben we o.a. twee ondersteuningscoördinatoren, een begeleider passend onderwijs en een jeugdcoach. We hebben goede contacten met organisaties buiten de school die gericht zijn op het welzijn van jongeren, zoals jongerenwerk en de wijkagent.
Mentoren
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor zowel ouders als leerlingen, in veel gevallen heeft de leerling zelfs twee mentoren. De mentoren volgen gedurende het schooljaar de voortgang en het welbevinden van de leerling. Dit gebeurt tijdens de mentorlessen, door middel van individuele gesprekken en door informatie van de vakdocenten. Nauw contact tussen thuis en school is hierbij van groot belang. Door een goede samenwerking tussen leerling, thuis en school zal een kind zich optimaal kunnen ontwikkelen. De mentoren zijn betrokken bij de dagelijkse gang van zaken rondom de leerling. Wanneer de mentoren signaleren dat er extra begeleiding en/of ondersteuning nodig is naast de basisondersteuning, zullen zij altijd eerst overleggen met de leerjaarcoördinator.
Extra ondersteuning
Naast de begeleiding door vakdocenten en mentoren kunnen leerlingen ook begeleid worden door iemand uit het schoolondersteuningsteam (SOT). Na toestemming van ouder(s)/verzorger(s) meldt de leerjaarcoördinator, in overleg met de mentor, de leerlingen aan die in hun ogen extra ondersteuning nodig hebben, aan bij het SOT. Het kan gaan om leerlingen die niet lekker in hun vel zitten of hulp nodig hebben bij het leren.
Het SOT kijkt en denkt mee. Ook is het mogelijk dat het SOT hulp van buiten de school inschakelt. Het schoolondersteuningsteam bestaat onder andere uit de ondersteuningscoördinatoren, de begeleider passend onderwijs, de schoolmaatschappelijk werker (SMW) en de jeugdcoach op school (JOS).
Inzet schoolhonden en andere dieren
Op de MBS zijn schoolhonden aanwezig. Deze honden hebben allen een assessment gedaan om op school aanwezig te mogen zijn. Deze sociale hulphonden ondersteunen leerlingen onder andere bij faalangst en sociaal emotioneel welbevinden. Daarnaast helpen ook de andere aanwezige dieren bij de algemene ontwikkeling van de leerlingen.
Anti-pestcoördinator
Wanneer er sprake is van een pestprobleem op school wordt de anti-pestcoördinator daarover geïnformeerd, waarna zij in actie kunnen komen. Ook leerlingen en ouders mogen indien nodig een beroep doen op de anti-pestcoördinatoren. De anti-pestcoördinatoren denken actief mee over hoe een pestprobleem aangepakt en opgelost kan worden. Het anti-pestbeleid van Melanchthon vormt hiervoor de leidraad. Het anti-pestbeleid is hier te vinden.
Onze anti-pestcoördinatoren zijn mw. T. van der Burg voor de onderbouw en mw. E. Ottevanger voor de bovenbouw.