Privacy & social media
Social media spelen een belangrijke rol in het leven van leerlingen en onderwijzend personeel. Het gebruik van sociale media is onderdeel van het gedrag van leerlingen binnen de school. Social media kunnen helpen om het onderwijs te verbeteren en de lessen leuker te maken, om contact te houden met vrienden, te experimenteren en grenzen te verleggen. Maar social media brengen ook risico’s met zich mee, zoals pesten en het ongewild delen van foto’s of andere gegevens. Melanchthon heeft een reglement internet en sociale media, met dit reglement kan het gesprek op school, in de klas maar ook thuis gevoerd worden over wat gewenst gedrag is op social media (en wat niet). De afspraken zijn van toepassing op alle leerlingen van Melanchthon.
Voor het volledige regelement klikt u hier.
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Onder de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG) hebben we als school de verantwoordelijkheid om de persoonsgegevens van onze leerlingen goed te beschermen. Wij maken hierover afspraken met de partijen om ons heen, denk bijvoorbeeld aan leveranciers van software die wij voor ons onderwijs nodig hebben. Daarnaast heeft CVO beleid over gegevensbescherming, via de website van CVO is het beleid op Informatiebeveiliging en privacy (IBP) terug te lezen.
Voor het volledige beleid klikt u hier.
Vertrouwen & klachten
Mogelijk gaat het op school niet zoals u wenst of wilt u zelfs een klacht indienen. Waar kunt u dan terecht? Ziet u problemen op school ontstaan of gaan de zaken niet zoals u zou willen, dan is de mentor van uw zoon of dochter uw eerste aanspreekpunt. De vertrouwenspersoon kan bij een situatie van ongewenst gedrag een bemiddelende rol spelen. De vertrouwenspersonen van onze school zijn Jolanda Rothuizen: jrothuizen@melanchthon.nl en de heer O.Alblas oalblas@melanchthon.nl.
Indien u daadwerkelijk een klacht heeft, mag u erop vertrouwen dat Melanchthon deze serieus neemt. Hiervoor geldt de volgende procedure:
- U bespreekt uw klacht met het afdelingshoofd van de afdeling van uw zoon of dochter.
- Mocht u na het gesprek met het afdelingshoofd niet tevreden zijn over het antwoord of afhandeling van uw klacht, wendt u zich dan tot mevrouw D. van den Berg – Evers, directeur van Melanchthon Business School via emailadres: mbs@melanchthon.nl
Heeft het contact met de vestigingsdirectie niet geleid tot een bevredigende oplossing van uw klacht, dan kunt u uw klacht schriftelijk neerleggen bij dhr. V. Haringa, algemeen directeur van Melanchthon, via emailadres: melanchthon@melanchthon.nl.
Indien uiteindelijk blijkt dat u en de school er samen niet uitkomen, dan kunt u het bestuur van de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs te Rotterdam en omgeving (CVO) benaderen, per adres: postbus 2151, 3000 CD Rotterdam.
Hierna volgt de mogelijkheid uw klacht onderbouwd neer te leggen bij de Landelijke Klachtencommissie voor het Christelijk Onderwijs, http://www.geschillencommissiesbijzonderonderwijs.nl/
Document: Klachtenregeling CVO
Gaat u liever in gesprek met iemand buiten de organisatie? Dan kunt u terecht bij de externe vertrouwenspersoon.
De externe vertrouwenspersoon van CVO is mevrouw Carin Naber van Halm. U kunt haar bereiken via telefoonnummer 06-45378862 of het e-mailadres info@nabervanhalm-consultancy.nl