Burgerschap
Wij zijn hard bezig om als MBS de definitieve UNESCO status te krijgen en ons zo dus aan te sluiten bij het UNESCO scholennetwerk. Met dit overkoepelende doel zorgt MBS voor een duurzame en toekomstbestendige fundering onder haar burgerschapsonderwijs waar de school, haar leerlingen en medewerkers in worden uitgedaagd, waar iedereen optimaal gebruik van kan maken en waardoor het burgerschapsonderwijs in beweging blijft. We richten ons op het vergroten van de betrokkenheid bij de maatschappij en spelen in op het ondernemende karakter van onze leerlingen op de MBS. Kortom, DOEN! Door te doen, leren de leerlingen ervaren en verbinden.
Een taalrijke school
De MBS is een taalrijke school. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Het team zorgt ervoor dat leerlingen taalmateriaal aangereikt krijgen dat past bij hun niveau en belevingswereld. We staan aandachtig stil bij de betekenis van woorden en helpen leerlingen door middel van taalsteun. Bij de talen, maar ook bij andere, talige vakken, besteden we aandacht aan lezen met begrip. Wat staat er nu écht? Wanneer leerlingen bij ons op school open vragen moeten beantwoorden, helpen wij hen een handje door te werken met het taalteken. Hierdoor leren zij bijvoorbeeld gebruik te maken van hoofdletters, punten en schrijven zij in volledige zinnen. Als je op MBS rondloopt zul je op het leerplein de pak-een-boek-hoek tegenkomen. Hier kunnen onze leerlingen rustig zitten en lezen. Ook zijn alle lokalen voorzien van de BIEB IN DE KLAS, zodat er na een toets en tijdens alle lessen vakgeraleerd gelezen kan worden.
Rekenen
Rekenen is van belang voor het vervolgonderwijs, toekomstig beroepenveld en in het maatschappelijk verkeer. Rekenvaardigheid wordt door ons gezien als een noodzakelijke vaardigheid voor alle VMBO leerlingen. Rekenen is daarom belangrijk binnen onze school voor alle leerlingen, dat zie je ook terug als vak in onze lessentabel én komt terug in alle andere vakken.
Digitale geletterdheid
In een tijdperk waarin technologie een steeds grotere rol speelt in het dagelijks leven en bij ons op school, is het van belang dat onze leerlingen digitale geletterdheid ontwikkelen. Digitale geletterdheid gaat niet alleen over het leren gebruiken van technologie, maar ook over het begrijpen van de implicaties ervan en het kritisch en creatief inzetten van digitale middelen. Deze visie is gebaseerd op vier kerndoelen; digitale informatievaardigheden, computational thinking, mediawijsheid en de praktische ICT-vaardigheden.