Elke MWL-leerling na afronding van de schoolloopbaan op zijn of haar niveau:
heeft een persoonlijk toekomstperspectief
kan een onafhankelijk oordeel vormen
heeft lerend vermogen en kan reflecteren op het eigen leerproces
heeft zich creatief en inventief ontwikkeld
kan probleemoplossend denken/handelen en is zelfredzaam
is communicatief en sociaal vaardig vanuit een levensbeschouwelijke achtergrond en beschikt over maatschappij- en normbesef
Wilgenplaslaan-les
Op Melanchthon Wilgenplaslaan geven alle docenten les volgens een vast principe; de MWL-les. In alle lessen zorgen docenten ervoor dat de kernwaarden zijn gewaarborgd en een aantal vaste onderdelen altijd terugkomen:
- De docent ontvangt de leerlingen bij de deur en geeft iedereen een hand.
- Tijdens het eerste lesuur leest de docent (of leerling) voor uit de Oase.
- De docent start de les met een duidelijk lesdoel en programma op het scherm.
- De docent werkt met meerdere leskernen, geeft korte instructies, loopt rond, geeft complimenten en geeft daar waar nodig verlengde instructie.
- De docent evalueert de les met de leerlingen, bespreekt het te maken huiswerk en legt dit vast in SOMToday.
- De docent sluit de les af, groet de leerlingen en laat de leerlingen rustig naar de volgende les gaan.
21e eeuwse vaardigheden & LOB
Vanaf het eerste leerjaar ontdekken de leerlingen tijdens de praktijk- en talenturen wat ze leuk vinden, waar ze goed in zijn en welke vaardigheden ze verder kunnen ontwikkelen. De leerlingen gaan op zoek naar de route naar hun eigen succes. In deze zoektocht werken de leerlingen gedurende vier schooljaren aan 26 vaardigheden. Deze vaardigheden hebben hun oorsprong vanuit de 21st century skills, de competenties van het mbo, de examenprogramma’s en de loopbaancompetenties (van de VO-raad). In samenwerking met een coach leggen de leerlingen hun eigen ontwikkeling, bewijslast en hun MySkills vast in een digitaal loopbaandossier dat ze kunnen meenemen naar bijvoorbeeld het MBO.