ONDERWIJSAANBOD - schematisch
Op het doorstroomschema ziet u de onderwijsvormen die wij bieden en op welke wijze leerlingen kunnen doorstromen.
De vakken die wij aanbieden zijn:
Vakken in de onderbouw
Nederlands, Engels, Frans, Duits, geschiedenis, aardrijkskunde, economie, biologie, science (natuurkunde en scheikunde), wiskunde, LO (sporten), muziek, tekenen, godsdienst/ levensbeschouwing, Molenvijverles, MavoMentorMiddag
Vakken in de bovenbouw
In de bovenbouw kies je een vakkenpakket uit de vakken uit de onderbouw. Wij bieden natuurkunde, scheikunde, muziek en tekenen ook als examenvak aan én je kunt kiezen uit maatschappijkunde en LO2.
MAVO, MAVOHAVO & MAVO+
Op onze school bieden we MAVO-onderwijs aan. Dit wordt ook wel vmbo-tl genoemd. Leerlingen met een gl/tl-advies worden bij ons daarom altijd in een MAVO-brugklas geplaatst. Wij hebben een tweejarige MAVO-brugklas. Tijdens die eerste twee jaar bieden wij de leerlingen tijd en ruimte om te landen zonder dat direct na het 1ste jaar beoordeeld wordt of een MAVO haalbaar is.
Leerlingen die van hun basisschool het advies MAVO/HAVO krijgen, worden bij ons in de MAVO/HAVO-klas geplaatst. Wij hebben een tweejarige MAVO/HAVO-brugklas. Tijdens die eerste twee jaar kijken we naar de vaardigheden van de leerlingen, maar ook naar de persoonlijke en sociale ontwikkeling. Wij nemen de tijd om te ontdekken of een voortgang in MAVO of HAVO het beste past bij de betreffende leerling. Aan het einde van klas 2 vindt een doorstroom naar HAVO3 of MAVO3(+) plaats.
Voor sommige leerlingen blijkt de stap aan het einde van MAVO/HAVO2 nog te groot om naar de HAVO te gaan. Voor die leerlingen hebben wij in de bovenbouw ook een MAVO+-programma.
BEGELEIDING
Begeleiding is een goede balans vinden tussen vasthouden en loslaten.
- Vasthouden betekent: veel structuur, een mentor die wekelijks een mail verstuurd, duidelijke kaders en veelvuldig communiceren en contact met ouders/verzorgers/voogden.
- Loslaten betekent: fouten mogen maken. Sterker nog: fouten moeten maken om te kunnen leren als leerling en mens.
We hebben goed zicht op de vorderingen van onze leerlingen in onze ZOOL (Zicht Op Ontwikkeling Leerling) en meermalen per jaar bespreken wij die vorderingen met de leerlingen en hun ouders/verzorgers/voogden. We doen dat op een simpele en duidelijke manier met behulp van stoplichtkleuren (groen-oranje-rood); eenieder weet wat dat betekent.
De mentor en de vakdocent zijn primair de begeleiders van onze leerlingen. Is er meer of anders nodig dan kijkt het Begeleidingsteam wat zij kunnen bieden: schoolmaatschappelijk werk, schoolpsycholoog, jongerencoach, remedial teacher, etc.
ZOOL
Onze Zicht Op Ontwikkeling Leerling. Met groen-oranje-rood maken wij de vorderingen van onze leerlingen inzichtelijk op de domeinen: cijfers, cognitie, executieve functies en welzijn.
Brede vorming:
Molenvijverles en MavoMentorMiddag
Elke dag openen we met de zogenoemde Molenvijverles. Deze dagopening bestaat uit een aantal vaste onderdelen, waaronder het kijken van het journaal en het bespreken van de dag. Dit dagelijkse moment zorgt voor een goede basis voor de lesdag.
Op elke dinsdag hebben we daarnaast ook in alle klassen de MavoMentorMiddag. Dan leren we plannen en organiseren, ontdekken we wie we zelf zijn en zijn er sportieve-, culturele-, maatschappelijke- en educatieve activiteiten binnen en buiten de school voor jezelf, de klas en de medemens.
MENSWORDING
Een diploma halen is belangrijk, maar een mooi mensen worden nog belangrijker.
Wij oefenen met groot en volwassen worden tijdens onze projecten Uomo Universale en viermaal per jaar hebben we onze Phillipusdag. Op die dag doen we iets voor jezelf, met elkaar of een ander. Zo doen we nu al jaren mee aan NL doet.
PORT
In 2025-2026 voeren wij PORT in. Met PORT leggen wij de verbinding tussen school en de latere beroepen die onze leerlingen gaan uitoefenen: proefstuderen, stage lopen, opdrachten maken uit het werkveld.
En dat werk kan van alles zijn: in de regio werken we veel voor de MainPORT of de AirPORT of in allerlei PORTals in de digitale wereld.