Visie
Onze naamgever zei ooit: ‘Als je de jeugd op school verwaarloost, is het alsof je de lente uit het jaar haalt.’ Poëtisch. Vertaald naar het Rotterdams betekent dat ongeveer: geef kinderen aandacht en zelfvertrouwen, dan komen ze tot bloei. Dat is niet verkeerd!
MAVO Schiebroek wil daarom vooral een stabiele basis zijn voor jongeren, zodat ze kunnen groeien en zich kunnen ontwikkelen. Uiteraard moeten ze ook vaardigheden ontwikkelen en kennis opdoen, maar nog veel belangrijker is dat ze zich ontwikkelen als mens.
Wij willen dat onze leerlingen met een open blik de wereld in kijken. Met empathie, met begrip en ook met een eigen mening. Jongeren die hun eigen grenzen kennen, maar ook die van anderen en daar respect voor hebben.
Onze kernwaarden
Zoals het een goede school betaamt hebben wij onze visie teruggebracht tot drie duidelijke kernwaarden:
Gedegen: herkenbaar onderwijs waarin de leerling met klasgenoten onder begeleiding van de docent leert. We hebben heldere afspraken hoe we werken en met elkaar omgaan. Daardoor leggen we de basis voor een fijne (werk)sfeer en krijg je de ruimte om jezelf te zijn en net als je medeleerlingen rustig te zoeken naar je eigen weg.
Uitdagend: leren is onder begeleiding ontdekken hoe je dat het beste afgaat. We dagen de leerlingen uit: wat kun je beter, waar liggen je talenten, bestaat de mogelijkheid om naar de havo door te stromen? We prikkelen je nieuwsgierigheid en stimuleren je om eisen te stellen aan jezelf.
Empathisch: een goede omgang met elkaar waarin jij kunt zijn wie je bent, maar ook ruimte geeft aan anderen om te zijn wie hij/zij/die is, is daarin de basis. Jezelf zijn betekent niet dat alles maar kan. Over hoe we met elkaar omgaan maken we heldere en duidelijke afspraken. Om jezelf te kunnen zijn, is het wellicht belangrijker om de ander te begrijpen.
Klassiek & modern
De beste basis leg je nog steeds met traditioneel, klassiek onderwijs. Een schoolklas zien wij als een sociale eenheid: een groep kinderen die bij elkaar hoort, elkaar kent en op elkaar kan rekenen. De docent is niet alleen onderwijzer, maar ook een vertrouwde begeleider die een band opbouwt met de groep.
In deze klassikale setting zetten wij klassieke en moderne (digitale) leermiddelen in om leerlingen letterlijk bij de les te houden. We werken met boeken om rustig de lesstof door te nemen en met echte agenda’s waarin leerlingen zelf kunnen schrijven en plannen. Ook maken we binnen de klas verschil in tempo en inhoud, zodat iedere leerling op zijn of haar manier kan meedoen. Wij hebben hoge verwachtingen van ieder kind.
Basisvaardigheden
Basisvaardigheden (rekenen, taal, burgerschap) zijn belangrijk voor ons. We hebben deze basisvaardigheden een plek gegeven in alle vakken, zodat deze vaardigheden op een normale wijze worden aangeleerd (en niet los van de rest).
We houden de vorderingen goed bij en zetten extra coaching in indien we achterstanden constateren of de hulp van het begeleidingsteam.
Ambities
We hebben voor de periode 2024-2028 een nieuw schoolplan geschreven. Het schoolplan heeft de ondertitel "Ruimte bieden & vinden voor mooier onderwijs".
Mooier, omdat we willen dat onderwijs betekenisvol is; het is gemakkelijk om beter te zeggen. Maar wat is beter? We zoeken eerder waardes als groeien, leren, ontwikkelen, jezelf zijn en ontdekken. Daartoe is mooi onderwijs nodig: een mooi gesprek van mens tot mens, zelf na inspanning ontdekken hoe het kan. We geloven dan ook in het oude spreekwoord "zonder wrijving geen glans".
Concreet betekent dat:
- invoering van PORT: een praktijkvak voor onze leerlingen waarin ze kennismaken met het werk wat ze later gaan uitvoeren;
- het hernieuwd formuleren wat goede begeleiding is (de balans vinden tussen controle en loslaten) voor zowel leerling als personeelslid;
- het verder ontwikkelen van onze projecten Uomo Universale (menswording) en leerlingen en hun ouders/verzorgers/voogden inzicht bieden in hun voortgang (zowel als leerling als mens).
Identiteit en schoolcultuur
Melanchthon MAVO Schiebroek wil leerlingen - vanuit haar open identiteit en gedachtengoed - in een gedegen, kleinschalige en veilige omgeving met een no-nonsense mentaliteit uitdagen en perspectief bieden op een hoopvol, zinvol, duurzaam en gelukkig leven.
Wij willen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het moreel kompas van jongeren door hen te stimuleren het beste van zichzelf als leerling én als medemens te laten zien, zodat zij als empathische, kritische burgers vol zelfvertrouwen en met aandacht voor de ander, hun eigen bijdrage en richting kunnen geven aan de gezamenlijke samenleving van de toekomst.
Als je de jeugd op school verwaarloost, is het alsof je de lente uit het jaar haalt.
Aan bovenstaande werken wij dagelijks: met volle overtuiging! Dat doen we met ongeveer 38 personeelsleden. We zijn zelf als team nuchter en Rotterdams, emotioneel en betrokken en houden van een goede dosis humor.
Organisatie
We zijn een kleine school met ongeveer 38 personeelsleden.
De dagelijkse leiding is in handen van: één vestigingsdirecteur - drs. M.D. Kuster - en twee afdelingshoofden: dhr. M. Schop voor de bovenbouw en dhr. M.R. van Schoten voor de onderbouw.
Onze school is op schooldagen geopend van 07.30 uur tot 17.00 uur en telefonisch bereikbaar van 07.30 uur tot 16.00 uur op het nummer 010-4188982 en per mail mavoschiebroek@melanchthon.nl
In onze schoolgids staat een volledig overzicht van onze medewerkers.
Geschiedenis
De naamgever van onze scholengemeenschap is Philippus Melanchthon (1497-1560), een Duitse classicus en theoloog die een vooraanstaande rol speelde in de Reformatie. Deze onderwijsman in hart en nieren was één van de grondleggers van het moderne onderwijs in Europa. Klinkt goed, maar hoe werd de naam van een oude, Duitse onderwijsvernieuwer gekoppeld aan een christelijke scholengemeenschap met acht verschillende scholen in de regio Rotterdam?
Die lange ontstaansgeschiedenis hebben we teruggebracht tot een overzichtelijke tijdlijn die je kunt bekijken door te klikken op de tijdlijn-button onder dit verhaal.
Onze school, MAVO Schiebroek, is één van die acht scholen en kent zelf een iets eenvoudigere ontstaansgeschiedenis. Op onze locatie aan de Molenvijver wordt namelijk al meer dan 100 jaar lesgegeven. Dat begon in 1923 met de protestants-christelijke school Groen van Prinsterer. Na de Mammoetwet werd deze school een mavo en in de jaren die volgden vonden er diverse fusies plaats met omringende scholen. Uiteindelijk werd de mavo verhuisd naar de Icarusstraat en werd het gebouw aan de Molenvijver gebruikt als brugklasdependance van Melanchthon.
In 2013 keerde de mavo terug naar de Molenvijver als zelfstandige vestiging. Ditmaal als Melanchthon MAVO Schiebroek en bovendien in een gloednieuw gebouw. Met trots en liefde zetten wij de onderwijstraditie van de Molenvijver voort.
Ons schoolgebouw werd in 2013 neergezet aan de Molenvijver, op een plek waar al sinds 1923 wordt lesgegeven. Het nieuwe gebouw sluit goed aan bij de jaren 30-stijl van de woonwijk, zodat de school duidelijk onderdeel is van de wijk. Daarnaast beschikt het pand over traditionele lokalen, een eigen gymzaal en een ruime, centraal gelegen aula met daaromheen alle werkruimtes.